Deniz Sayman
Forum Replies Created
-
Deniz Sayman
AdministratorKasım 19, 2019 at 10:33 pm yanıt: Kayıt İçin İdeal Bilgisayar Bileşenleri Nelerdir?OgretmenSelamlar.
Ben de macbook pro kullanıyorum, işimi görüyor ama bazen ısınmayı engellemek için fanları gürültü yapabiliyor. Siz çoğunlukla VST ile çalıştığınız için çok problem olmayacaktır ama mikrofonla kayıt yapacak olursanız bilgisayarı uzaklaştırmak gerekebilir.
1- Macbook Pro’da 140 kanal civarı proje ile çalıştım sıkıntı olmadı. İyi bir PC’de iş görecektir.
2- Ram de işlemci de çok önemli. Özellikle çok VST ile çalışacaksanız bol RAM, 16GB olsun mutlaka. Bazı büyük VST’ler yarısını kapatabiliyor, 2-3GB de zaten işletim sistemi kapatıyor. İşlemci ramden sonra geliyor ama minimum i5 olsun derim.
3- Crack işinden hiç anlamıyorum, kullandığım tüm uygulamaları satın aldım.
4- Ses, film gibi işler için daha çok Mac bilgisayarlar tercih ediliyor çünkü daha stabil çalışıyorlar. Windows’da daha fazla göçme, mavi ekran, donma gibi hatalar alınıyor. Bütçeniz dahilinde sıfır olmasa bile ikinci el bir mac bakabilirsiniz.Ayrıca sizin gibi sanal seslerle çalışan, orkestrasyon yapan birinin elinde bence mutlaka Logic Pro X uygulaması olmalı. Çünkü hazır sesleri, aranje konusundaki hızı inanılmaz. Bunu da ancak mac OS işletim sisteminde çalıştırabilirsiniz çünkü Apple uygulaması.
-
Ogretmen
Selamlar.
Mixer çıkışını açtığında, diğer yüksek şarkılar çalarsa sisteme zarar verebilir. Ya ani peakler ya da uzun süre yüksek ses sisteme zarar verebilir.
Sizin durumunuz Gain Staging denilen bir uygulama sonrası outputa koyacağınız limiterla çözülebilir. Gain Staging konusu ile ilgili detaylı bir video yapacağım ancak özet olarak projedeki stereo output dahil tüm kanallı -6dB’de peak yapacak, -18dB civarında ortalama olarak gezinecek şekilde ayarlamak gerekiyor.
Stereo Output kanalınız da -6dB civarında olduğunda siz buna 5-6dB ses yükselten bir limiter koyarak yeterli yüksekliğe erişebilirsiniz.
Şimdilik şuna dikkat edebilirsiniz: Projedeki kanallara tek tek baktığınızda kaç dB civarındalar? Output kanalınız ortalama nerelerde ve nerede peak yapıyor?
-
Ogretmen
Merhabalar,
Egzersizleri her gün en az 15 dakika, mümkünse yarım saat çalışmakta fayda var. Birkaç gün sonra ellerinizin çok daha rahat hareket ettiğini fark edeceksiniz.
Öğrendiğiniz tüm egzersizleri bir kaç ay çalışmaya devam edebilirsiniz. yani yeni egzersizleri öğrenirken, eskilerini de çok çok rahat çalar hale gelip biraz da hızlandırmış olana kadar çalışmaya devam etmenizi öneririm.
Majör ve minör diziyi çok yavaş, parmakları doğru basarak, sağ el vuruşlarını kontrol ederek çalışabilirsiniz. Diziyi öğrendiğiniz ilk gün sizi biraz zorlasa bile sonraki günlerde yavaş yavaş daha rahat yapmaya başladığınızı görebilirsiniz.
Eğer isterseniz Aylık Geri Bildirim sayfasından çalışırken bir video gönderebilir veya bu başlık altına bir video koyabilirsiniz, bu şekilde neden zorlandığınızı görüp, nasıl daha rahat edebileceğiniz konusunda tavsiye verebilirim.
İyi çalışmalar \m/
-
Ogretmen
Gride oturması problem değil, zaten amacımız bunu sağlamak. Cubase’in algoritması sesin attack kısmını algılamaya çalışıyor aslında. Yani sesin gride oturması gereken yeri olan tepe noktaları kesiyor, asıl oturtmamız gereken yerler oralar, başladığı yerler değil.
Audio Wrap özelliği sadece Cubase’in Pro versiyonlarında varmış diye okudum şimdi internetten. Bu yüzden kesip tepe noktaları gride oturtma yöntemini kullanmanız gerekecek gibi görünüyor.
-
Ogretmen
Sizinki eski versiyon Cubase’lerdenmiş. Kaç kullanıyorsunuz?
Edit Hitpoints ile o çizgilerin yerini ayarlayıp create slices ı seçerseniz o bölgeleri kesecektir. Kestiği bölgeleri yerine taşıyabilirsiniz. Cubase’in kullandığınız versiyonunda audio yu direkt quantize ediyor muydu emin değilim. Sanırım sonradan eklenen bir özellik. Eğer yapıyorsa Create slices ile kestikten sonra Q ya basarak quantize edebilirsiniz.
Ama dediğim gibi versiyondan emin değilim. Kullandığınız Cubase versiyonuna göre bakalım nasıl yapıldığına
-
Ogretmen
Ne demek, Heyecanla bekliyorum, iyi çalışmalar! \m/ 🙂
-
Ogretmen
Kulağınızı rahatsız eden hissiyat doğru, kayıtlarda edit ve quantize yapılmasının sebebi bu hissiyatı yok etmek. Çok kanal var ve üst üste oturmuyorlar. Maalesef kayıt sürecinin en en çok vakit alan kısmı ama sağlam, net vuruşlar gelmesini sağlayan çok önemli adımı edit kısmı. İşin hamallık kısmı burası işin doğrusu ama mecburi. Yani kayıtı bir seferde alayım hiç editlemeyeyim diye bir durum yok, maalesef yok.
Bazı DAW’larda MIDI kaydederken otomatik quantize ederek kaydetmek gibi ayarlar var diye hatırlıyorum, örneğin Logic’de var yanlış hatırlamıyorsam. Böyle bir şey işinizi çok kolaylaştırabilir.
Bahsettiğiniz gibi bir durum varsa, DAW uygulamanız kaydettiken sonra bir şekilde o kaydı biraz geri çekiyorsa, siz de tüm o kayıt ettiğiniz bölümü azıcık ileri iterek gride oturtabiliyor olmanız gerekir.
Şöyle örnek verelim; eğer bu bahsettiğiniz geriye doğru gecikmeye sebep olan bir durum varsa: örneğin bir pena vuruşu, 1/4 ölçü geride kalmış ise, mantıken tüm kayıt aynı gecikmeden etkileneceği için siz tüm bölümü 1/4 ölçü ileri iterseniz hepsi gride oturması gerekir. Yani ilk vuruşu gride oturttuğunuzda hepsinin oturuyor olması gerekir.
Ancak benim tahminim, bu testi yaptığınızda muhtemelen sonraki vuruşlarınızdan bir kısmı da gridden sonra gelecek çünkü hepsi böyle bir gecikmeden etkilenmeden ziyade, benim hissettiğim bu durumun sebebinin standart insan çalımının salınımı olması.
Mesela bu koyduğunuz ses dalgalarında ses dalgaları biraz geriden geliyor doğru ama hepsi aynı derecede geriden gelmiyor. Bazıları tam gride oturmuş, bazıları çok geriden, bazıları biraz daha az geriden geliyor. Hatta en alt kanalda gridden ileri gelen bir iki vuruş da var.
Burada size önerebileceğim pratik edit ve quantize yöntemlerini öğrenip bunlarda hızlanmaya çalışmanız olabilir. Ben de böyle yapıyorum, mecbur edit, sürekli edit 🙂
-
Ogretmen
Selamlar sevgili arkadaşlar.
Standart ders içerikleri güncellemelerimizin yanı sıra bir çok müzisyen ve müzik prodüksiyonu ile ilgilenen arkadaşlarımla iletişime geçtim ve görüşmelere devam ediyorum. Bir kaç masterclass içeriği ve dersler üzerinde çalışıyoruz.
Önerilere her zaman açığız.
Sevgiler,
İyi çalışmalar \m/ -
Ogretmen
Elektro gitarda quantize biraz daha zor. Onun yerine audio wrap ile editleyebilirsiniz. Aşağıdaki tekniği kullanabilirsiniz.
Gitar bilgisayara bağlıyken örneğin vurduğunuz bir akoru duyarken gecikmeli duyuyor musunuz? Yoksa aynı anda geliyor mu ses? Ufak koşmalar olması muhtemeldir, genelde koşma eğilimi çekme eğilimden daha çok olur enstruman çalarken
-
Ogretmen
Selamlar.
Kayıtı dinledim ama kayıttan sizin hissettiğiniz bir gecikmeyi dinlerken hissetmek çok zor. Çünkü latency genelde çalarken müzisyeni rahatsız eden bir durum. Yani latency problemi siz çalarken, çaldığınızı geç duyuyorsanız, sizin çalımınızı zorlaştırıyorsa var demektir. Benim anladığım böyle bir durumdan ziyade kayıtta tam oturmaması sizi rahatsız ediyor.
Şimdi şöyle bir durum var, siz ne kadar dikkat ederseniz edin hiç bir zaman gride tam olarak oturmayacak, bu kadar fark her zaman olacak ve her zaman her kanalı quantize etmeniz gerekecektir. Yani bunun kaçış yolu yok, çalarken %100 performans kimseden çıkmıyor. Tüm aranjörler bu şekilde çalışır.
Fakat özellikle klavyeciler her zaman her enstrumanı quantize etmeyi sevmezler. O salınım gerçekçi hissiyatı verir. Özellikle yaylılarda. Siz herşeyi tam olarak quantize ederseniz yine robotik gelmeye başlayacaktır çünkü hiç bir insan %100 quantize çalmaz, çalamaz.
Tabii ki bazı aranjörler, özellikle elektronik müzik yapanlar tamamen quantize etmeyi seçebiliyor. Bu bir tercih meselesi. O robotik hissiyatı tercih ediyorlar yani.
Cubase de bunun kolay yöntemi kaçlık nota çalıyorsanız ona göre quantize değerini ayarlayıp, tüm MIDI yi seçip “Q” tuşuna basmak. Aslında alıştıktan sonra 1-2 saniye sürecektir en fazla, çok kafayı kurcalayacak kadar bir uğraştırmaya sebep olmamalı. Arada farklı nota değerleri varsa, 3lemeler vs. varsa ona göre quantize değerini değiştirebilirsiniz veya hızlıca uymayan notaları elle düzeltebilirsiniz
-
Ogretmen
Toplamda 10ms lik bir gecikme görünüyor ses kartında ki bu çok normal bir değer. Bende de 10ms civarında.
Kulaklık dönüştürücüsünün gecikmeye sebep olacağını düşünmüyorum, en azından kaydederken etkisi olmayacaktır hiç bir şekilde.
Daha önceki mesajlarınızdan birinde şöyle bir bölüm vardı:
“çok kayıt yaptım böyle hiç oturmuyordu hepsi geride kalıyordu”Benim de aklıma yatmayan kısım böyle olması. Çünkü gecikme varsa notalar geride değil ileride kalıyor olması gerekir ama sizde geride kalıyor. Bu da acaba çalarken mi ufak bir koşma hissiyatı ile çalıyorsunuz diye düşündürüyor bana.
Normal şartlarda çalımı %100 gride oturtmak çok zordur ve genelde hiç bir zaman tamamen de gride oturmaz.
Sizi acaba gride oturmuyor olmaları mı rahatsız ediyor, yoksa çalarken duyduğunuz hissettiğiniz bir gecikme mi rahatsız ediyor?
Eğer ilkiyse, yani notalar gride oturmuyor diye rahatsız oluyorsanız, bunun normal olduğunu söyleyebilirim, bu yüzden quantize özelliği var DAW’ların ve bir çok aranjör de bu şekilde hızlıca kaydedip, quantize ederek çalışır.Ama çaldığınızı duyarken gecikmeli duyuyorsanız onu çözmemiz lazım. Ki şu gösterdiğiniz değerlerde böyle olmuyor olması gerekiyor, 10ms lik bir gecikmeyle duyuyor olmanız gerekir, bu da acaip rahatsız edici bir gecikme olmamalı.
-
Ogretmen
Vallahi gıcık bir durum var hakikaten ortada.
DAW ile alakalı değil, Ses kartında gecikme de yok.
Bir ürünün USB veya Midi aracılığı ile bağlanması latency yi etkilemez ama USB çeviricide veya herhangi başka bir çevirici, uzatma kablosu vs. varsa bunlar gecikmeye sebep oluyor olabilir. Ürünün de gecikmeye sebep olacağını düşünmüyorum. Bir midi kablosu bulabiliyorsanız onunla da deneyebilirsiniz. Belki USB MIDI kablosunda sıkıntı vardır, başka bir USB MIDI kablosu deneyebilirsiniz.
Aynı klavye ve kabloyu başka bir bilgisayarda deneme imkanınız varsa orada deneyebilirsiniz.
-
Ogretmen
Selamlar.
Pluginlerin bir kısmı sentezleme, bir kısmı örnekleme, bazıları ikisini birden kullanıyor diye biliyorum.
Sentezleyen pluginler analog devrenin özelliklerini taklit ediyor, simüle ediyor diyebiliriz.
Bazı pluginler de gerçek ses kayıtlarını kullanarak çalışıyor. Mesela bazı davul, yaylı vs. pluginleri.
Dijital veya doğal duyum hissiyatına bir insanın çalmış olması sebep olabiliyor, MIDI yazılmış bir enstruman, gerçek ses kullanıyor olsa bile, gerçek kayıt kadar iyi duyulmayabiliyor olmasının sebebi de bu
-
Ogretmen
Selamlar,
Şarkı Söyleme Temelleri kursuna 4 ders eklendi.
İyi çalışmalar \m/
-
Ogretmen
Nektar iş görür duruyor. Zaten MIDI klavyenin işi sesi tetiklemek olduğu için çok fazla fark da olmayacaktır markalar ve modeller arasında.
Sadece çalıp hissiyatına, tuşesine bakmakta fayda var diyebilirim