Hangi diziye hangi akor?
-
Hangi diziye hangi akor?
Posted by Halil Batuhan on Aralık 19, 2023 at 7:19 pmDeniz abi yeni başlanyalanlar için elektro gitar,armoni1,akor yaracı kullanma gibi kursları bitirdim her şeyi anladım ama anlayamadığım tek nokta ne zaman hangi akoru çalacağım,hangi sırayla hangi dizide çalacağım ve majör mü,dominantmı,sus mu,7li mi calmam gerekiyor hic bir fikrim yokk tıkaandim ilerleyemiyorum.lütfen yardımcı olurmusun?
Özgür Erdem yanıtladı 10 ay önce 5 Katılımcı · 28 Yanıt -
28 Yanıt
-
0. Seviye
kanka bir tane gam seç. Mesela Am olsun. Gugleye “Am chord progression” yaz. en beğendiğini kullan. Ben şahsen böyle yapıyorum. Yada 5liler çemberini kullanabilirsin.
-
Ogretmen
Majör ve minör dizinin armonizasyonunu çalıştınız değil mi?
Bu dersler size ton içinde hangi notanın hangi akoru alabileceğini gösteriyor. Ama hangi akoru kullanacağınız, hangisini seçeceğiniz size kalıyor. Zaten yaratıcılık da burada devreye giriyor.
Bunu geliştirmek için dinlediğiniz şarkıları analiz etmeye çalışabilirsiniz. Akorlarını çıkartıp ton ne, hangi aralıklarda hangi akorlar, nasıl bir akor yürüyüşü ile kullanılmış? Bu soruları sorarak analiz yaptığınızda duyduğunuz veya hayal ettiğiniz sesleri anlayıp çalabilmeye başlayacaksınız.
İlk başta basit akor yürüyüşlerini kullanabilirsiniz. Örneğin 4-5-1 ya da 2-5-1 ya da 6-7-1 gibi.
Akorun karakterine gelince, yine majör dizinin armonizasyonunu düşünmek lazım. Majör dizide I ve IV. seste majör7, II III ve VI. seslerde min7, 5. seste dominant 7, VII. seste diminished akorlarını kullanabilirsiniz. Bu akorların hepsi yerine suspended da kullanabilirsiniz çünkü majör veya minör karakteri yok.
Tavsiyem 3 ve 4 sesli akorlarda majör dizinin armonizasyonuyla ilgili dersleri tekrar bir gözden geçirmeniz. Ama kullanabileceğiniz akorları bildikten sonra hangisini seçeceğini size kalmış.
Dizi olarak da ton neyse o tonun ilgili tüm modlarını kullanabilirsiniz. Örneğin C majör tonunda hangi akorda olursanız olun C Majör, D Dorian … gibi tüm modları çalabilirsiniz ama etkiyi arttırmak için hangi akordaysa oradan başlayan modu seçebilirsiniz.
Örneğin C Majör tonunda bir şarkıda F maj akoruyla karşılaşınca F lydian çalabilirsiniz.
-
2. Seviye
Merhaba , sizin sorunuzdan anladığım kadarıyla o bahsi geçen akorları kullanmak arkada yürüyen melodiyle alakalı kök ses aynı kalsa bile eklediğin , çıkardığın ya da değiştirdiğin bir sesle ya da çevrim akorları bile kullansan arkada ritmle yürüyen bir melodi hissiyatı oluşturabilirsin. Ton aynı olsa bile farklı tınılarla farklı hissiyat farklı lezzetler elde edilebilir.
- Bu yanıt Niyazi Can Işık tarafından 11 ay önce düzenlenmiştir .
-
2. Seviye
Ne demek rica ederim bazen mesela özellikle bir sesi vurgulamak istersin bu durumda ona uygun bir akor seçmen gerekebilir burda duyum da önemli o yüzden farklı müzik tarzlarını dinlemeni öneririm bilmediğin birşeyi kullanmak pek mümkün olmaz ????
- Bu yanıt Niyazi Can Işık tarafından 11 ay önce düzenlenmiştir .
-
1. Seviye
Aslında bu sorunun başlığı hangi akora hangi dizi olmalıydı..
Minör7b5 akorunun üzerine majör çalamazsın mesela..
Majör dizideki akorları düşünürsen ;
I maj üzerine ionian
II min üzerine Dorian
III min üzerine Phrygian
IV maj üzerine lydian
V maj üzerine Mixolydian
VI min üzerine aeolian
VII min b 5 üzerine de locrian çalabilirsn
Armonik ve melodik minörde işler biraz değişiyor;)
-
1. Seviye
Selam,anlamadığım bir nokta var; mesela C majör tonunda modları çalacam do majör ün 3. Derecesindeki E minör akoru sırasında phryan dışında ionian çalabilir miyim? İllde her bir akor derecede hangi modun üstüne gelirse onu mu çalmak zorundayım? Sonuçta hepsi biribirinin ilgili pozisyonları değil mi?
-
1. Seviye
E minör akorunun üzerine phrygian çaldğında zaten yine c majör çalmış oluyorsun sadece başlangıç sesi do değil mi oluyor.
Akor progresyonundaki tonal nerkezi düşünmek gerekiyor.Eger şarkı C Em Am G akorlarından oluşuyorsa çalabileceğin alternatifler c majör mi phrygian la minör ve sol majör dizi veya modlarından oluşuyor.Akor Em deyken do sesinden başlayarak bir melodi çalmaya çalışırsan ki çalınabilir bunda sakınca yok ama mi phrygiana göre daha farklı duyulacaktır nedeni E – C aralığı minör altılı bir aralık..
Bu arada yukarıdaki akorların hepsinde sadece c majör de çalınabilir
Ama yaklaşımın chord tone olursa kulağa daha iyi geliyor
Tercih meselesi biraz
-
1. Seviye
Min7b5 üzerine majör çalamazsın diye yazdığım bilgi hatalı düzeltmek için bu mesajı ayrı yazıyorum.
Çalarsın..ama locrian moduna göre daha anlamsız duyulabilir;)
-
1. Seviye
Anladım dostum verdiğin bilgiler için çok çok teşekkür ederim. Bir kaç sorum daha olacaktı cevaplarsan sevinirim;
1-modlarda akor yürüşleri nasıl oluyor? Majör ve minör armonizasyonu sistemiyle aynı mı?ayrıca diyelim ki D dorian çalıyorum asıl tonu olan C majörün akor yürüyüşünü mü çalmam lazim? Moddan moda geçince değişiklik olacak mı? Bu arada bas notaya kök sesi vermeyi biliyorum bunun dışanda ki yöntemleri soruyorum.
-
1. Seviye
2- tek bir akor yürüşünde 7li ,6lı,13lü ,add,dominant,sus,diminished aklına gelebilecek tüm akorları karışık kullanabiliyor muyum? Yoksa belli akor tipleri belli yerlerde mi kullanılmalı? Sadece sus akorunun karakteri olmadığı için her zman kullanildiğini biliorum.
3-ödünç akor alma nedir?
4-modal armoni nedir? Ve akorları nedir?
-
1. Seviye
Bildiğim kadarıyla 7’li akorlar majör dizi armonizasyonundaki akorlar ile aynı sadece majör dizide çıkan üç sesli akorlara 7. derece ekleniyor.Bu nedenle şarkının tonuna göre üç sesli akorlar yerine 7’lileri seçilebilir.
6 ‘ lı akorlar , 13 ‘ lü akorlar , diminished , add ve sus akorlar da ihtiyaca göre kullanılabilir. Burada önemli olan nokta şarkının melodisine uygun şekilde tınlayan akoru kurabilmek..Mesala minör yedi yerine minör 9 akoru tercih edilebiliyor.Veya majör 7 yerine majör altı kullanan gitaristler gördüm.Dominant akorlar yerine de dim kullanılabiliyor..
7’li akorları majör dizi içinde öğrenirsen diğer akorları kolayca dizi içerisindeki akorlar yerine kullanbilirsin..Mesala C majör tonunda G7 yerine G13 kullanırsın.
Ödünç akor alma ile substitude chords konusunu incelemeni tavsiye ederim.Birbirlerinin yerine kullanılabilen akorlar var ve çok güzel tınlayabiliyor.Ek olarak secondary dominants konusuna da bakmanı tavsiye ederim.
Yöntem olarak sadece şunu biliyorum :
C maj tonunda bir şarkı varsa bu tonun minöründen yani C minör tonundan ödünç akor alabiliyorsun.Detaylarını net olarak bilmiyorum.
Şu an tonal armoniyi öğrendiğim için Modal armoni konusuna hiç girmedim.Fazla bilgim yok.İnternetten araştırabilirsin.
Eğer bu konulara meraklıysan
Doruk Somunkıran , Güç başar gülle , Cem Çatık , Jazz Gitar Dersi YouTube kanallarına göz atmanı tavsiye ederim.www.jazzguitar.be sayfasında da yeterli ve düzgün içerik var.
Umarım yardımcı olabilmişimdir.İyi çalışmalar
jazzguitar.be
Jazz Guitar Online | Free Jazz Guitar Lessons For All Levels
Learn how to play jazz guitar in a fun and easy way. Be inspired by our free guitar lessons on chords, scales, arpeggios & more. Download your free eBook now!
-
1. Seviye
Evet majör/minör dizi armonizasyonu ile aynı.D dorian modunun akorları da C majör dizisindeki akorlar…
-
1. Seviye
Dostum selam,bir şey soracaktım;formlarda gördüğüm kadarıyla armoni bilgisi en üst seviye olan kişi sensin.acaba günlük çalışma rutinin ne,nekadar süre neye çalış8yorsun?ve toplamada ne kadar zamandır gitar çalıyorsun?farkettiğim kadarıyla armonideki ince detaylarıda iyi biliyorsun? lütfen bilmem gereken ince detaylara kadar anlatabilir misin?tavsiyelerin benim için önemli ?hem armoni hemde teknik manada günlük 9 saat kadar çalışarak en verimli bir şekilde ilerlemek istiyorum ama neye nasıl ve ne kadar süre çalısacağımı bilmiyorum.cevaplarsan sevinirim
-
1. Seviye
Selamlar ,
Armoni konusunda forumdaki en bilgili kişi olmayabilirim..Mutlaka daha bilgili birileri vardır..Ben yardımcı olabilmek amacıyla bilgim dahilinde yanıtlamaya çalışıyorum..
26 senedir müzikle ilgiliyim,bulduğum her kaynaktan birşeyler öğrenmeye çalıştım..Ama sanırım ilk adımı atmamı sağlayan bora uslusoyun metod kitapları oldu diyebilirim.
Eğer imkanın dahilindeyse internetten araştırıp kitaplara ulaşabilirsin.
Buradaki kaynaklar da başlangıç için yeterli ama daha da fazla bilgi edinmek istersen armoni kitaplarını inceleyebilirsin..
-
1. Seviye
Anladım dostum,peki özellikle armoni konusunu çalısmaya başladığın zamanlar sende hafta 1 gama seçip çalışıyordun.Ayrıca kafama takılan en önemli soru ise bir dizinin alabaileceği notaları,kaçıncı derecesinin hangi nota oldugunu çat diye söyleyebilmek için nasıl çalışmamı önerebilirsin?ben dizileri aldığı sesleri parmakla sayarak bulmaktan öteye geçemiyorum.belli başlı arızasız seslerin derecelerini ezbere biliyorum ama,12 ton boyunca ve bunları çeşitli gamlarr icin düşündüğümde pentatonik,mod,hicaz,armonik minör vs. Korkunç oluyor.en azından sen ne kadarını biliyorsun?
-
1. Seviye
Ayrıca bora uslusoyun,yeni başlayanlar için penalı gitar metodu ve Solo gitar ileri teknikler 2 kitabı var hangisini almaliyim.Ayrıca müzikte illaki sınır yoktur ama sence müzik üniversitesinde öğrendiğimiz armoni,gam bilgisi ileri seviye bir gitaristlik degil mi?yoksa başlangıç mi?bir çok virtüözü izlediğimde aslında hepsinin neredeyse kullandiği armoni gam bilgisi Müzik üniversitesindekilerden ibaret.sen mesela 26 yıllık sürede ne kadar öteye gidebildin. Ekstra nelere çalistin. Bu arada verdiğin bilgiler için çok çok teşekkür ederim ????????
-
Ogretmen
Aslında tüm soruların cevabını tek cümlede vermişsiniz.
“Aslında bakınca tüm gitaristlerin armoni bilgisi Müzik Üniversitesi’ndeki kadar”. Tabii ki çok daha fazlasını bilen gitaristler/müzisyenler var. Ama buradaki bilgiyle inanılmaz müzikler yapan gitaristler de var.
Grubumla 10.000+ kişilik festival konserinde çaldığımda burada anlattıklarımın belki yarısını bile bilmiyordum.
Elinizde ne kadar çok kaynak olduğundan çok o kaynakları ne kadar kullandığınız önemli. Gördüğüm kadarıyla aslında sorduğunuz soruların bir çoğunu Yeni Başlayanlar için Elektro Gitar’dan başlayıp Elektro Gitarda Gam ve Modlar kursunda detaylı bir şekilde anlatıyorum. Örneğin bugünkü majör / minör pentatonikle ilgili olan sorunuz gibi.
Bence bulabildiğiniz her kayanağa dağılmadan önce elinizdekinden maksimum verimi almalısınız. Sonrasında aynı konuları başka kaynaklardan da okuyarak başkalarının bakış açılarını da öğrenebilir ve üzerine koymak istediğinizde araştırmaya devam edebilirsiniz.
Öğrendiğiniz bilgileri içselleştirmek için onları kullanmaya çalışmanız da gerekir. Sadece öğrenmek yeterli değildir. Şarkı üretmek, solo yazmak, doğaçlama yapmaya çalışmak, cover yapmak..
İlk başta hayal ettiğiniz gibi olmayacak ama ilk başta kendimize kötü gelen o işleri yapmadan daha iyisini yapar seviyeye gelemeyiz.
Bu arada çok uzun saatler çalıştığınızı belirttiğinizi hatırlıyorum. Bununla ilgili Pareto Prensibi yada Occam’ın Usturası olarak da bilinen 80’e 20 kuralını araştırmanızı öneririm. Özeti şu günde 10 saatlik bir çalışma yapıyorsanız bunun aslında 2 saatlik bir bölümü sizi gerçekten geliştiriyor. Bu bir istatistik bilgisi her zaman 100% doğru değil elbette.
Sizin gelişiminizde maksimum fayda sağlayacak 20%’yi tespit edip onu maksimize ederek ilerlemenizi hızlandırabilirsiniz.
ÖNEMLİ: Fazla bilgi yüklemesinden kaçının! Eğer bulduğunuz her şeyi bir anda öğrenmeye çalışırsanız sonunda hiç birini öğrenemediğinizi fark edeceksiniz.
Bunu kendim de yaşadım.. Gamları ilk öğrendiğimde 5 defa baştan öğrenmeye çalıştım çünkü her seferinde 1 hafta içinde hepsini öğrenmeye çalışıyordum.
Bunun doğal süreci sizin kadar çalışan birisi için her hafta 1 gam öğrenip onda ustalaşmaya çalışmaktır.
Bir günde 10 saat çalışıp hepsini öğrenmeye çalışırsanız, yarın hiç birini hatırlamadığınızı fark edeceksiniz.
-
1. Seviye
Anladım,deniz abi günde en fazla 2 saat çalışmak geliştirir dediniz.asıl sorum su ki ben söyle cal8s8yorum;misal veriyorum 10 saat calısiorsam 2 saat tek bir gam pozisyonu egzersizleri ve dogaclama 2 saat teknik,2 saat şarkı vs diye çalıs8yorum. Yani bu şekilde çalışarak gelişmiyor muyum?sadece 2 saat çalışmak yeterli olmuyor çünkü. Ayrıca hafta hafta calıst8ğım şeyler değişiyor,mesela 1 hafta boyunca tek bir pozisyon gam,bir teknik,bir şarkı sonraki hafta farkl8 bir gam,farkl8 teknik,farklı şarkı gibi ?
-
Ogretmen
En fazla 2 saat çalışmak geliştirir demedim. Bunu anlamak için 80’e 20 diye geçen Pareto kuralını okuyup, ya da videolardan izleyip kendi çalışmanıza entegre edebilirsiniz.
Çok büyük özeti şunu söylüyor : O gün yaptığınız çalışmanın %20’si kazandığınız gelişimin %80’ini sağlıyor. Yani aldığınız gelişimin 80%’ini 2 saatte, kalan 20%’yi 8 saatte alıyorsunuz – ortalama bir istatistik olarak.
Bunu nasıl kullanacağız? Bizi asıl geliştiren 20%’yi bulup ona odaklanarak. Ama çok detaylı bir kavramı burada yazarak çok kısa sürede anlatmam çok zor. İzlemek ve okumak gerekir. Ama hayatımdaki tüm kararlarımı bu kurala göre vermeye çalıştığımı söyleyebilirim.
Ne yaptığınızdan çok nasıl yaptığınız da önemli. Örneğin şarkı çalışıyorsunuz 2 saat. Ama nasıl? Şarkının armonik ve ritmik analizini yapıyor musunuz? Hangi tonda? Hangi bölümde hangi akorlar kullanılmış, o akorlara hangi dizilerin hangi pozisyonları çalınmış? Hangi aralıklar tercih edilmiş ve bu tercihler sonucunda nasıl bir tını yaratılmış? Ritmik varyasyonları, yani farklı nota değelerini nasıl kullanmışlar. 3lemeler, noktalı notalar, 5lemeler vs. var mı?
Öğrendiğiniz şarkıyı bu şekilde analiz ederek çalıştığınız zaman hem teknik, hem duygu hem de armoni bilginiz gelişir. Yaratıcılığınız da aynı oranda gelişir.
Gamları çalışıyorsunuz diyelim. Metronomla yavaştan hızlıya gidiyor musunuz? Örneğin eğer bir legato egzersizini metronomla çok rahat olduğunuz bir hızdan başlayıp 1-1 arttırarak, tertemiz çalarak ilerliyor, üst sınırınıza geldiğinizde 5dk ara verip tekrar başladığınız noktadan biraz daha hızlı bir noktadan başlayarak çalışıyor musunuz? Bu çalışma tek bir egzersiz için bile 1-1.5 saat sürebilir. Yani 10 farklı egzersiz yapıyorsanız, muhtemelen metronomla doğru ve temiz bir şekilde çalışmıyor olabilirsiniz.
Bence yapmanız gereken daha az konuya, daha detaylı odaklanmak.
Diyelim ki majör gam çalıştınız bu hafta. Majör gamdaki şarkıları öğrenmeye, onları analiz etmeye çalışabilir, her gün 1-2 ya da en fazla 3 çalışmayı metronomla hızlandırmaya çalışabilirsiniz. Tabii ki bunlar metronom gibi temelleri oturtmuş olduğunuzu varsayarak söylüyorum, yoksa metronom kursunu izlemenizi öneririm.
-
1. Seviye
Bir gamada ustalaşmak için ise o gamı bir hafta boyunca inip çıkarak,tel atlayarak,lick öğrenip üştünde deneyerek ve son olarak doğaçlama yapma çalışmak dışında yapılacak bir şey var mı?sonucta 1 hafta boyunca pozisyonu iyice ezberlemiş ve doğaçlama yaparakta kullanmış oluyoruz değil mi? Ustalaşmış oluyormuyuz bunları 1 haftada yaparak?
-
Ogretmen
O gamı kullanan şarkıları öğrenmek ve analiz etmek
-
1. Seviye
Deniz abi bir sorum olacaktı; gamlarda metronomla yavaştan legato çalışırken çalışmanın 5. Dakkasında falan parmaklarımda hafif yanma hissediyorum,bu normal mi? Gelişim mi gösteriyor? Zamanla bu sorun ortadan kalkacakmı? Bazıları ara vermem gerektiğini, ortopedik olarak sorunlara yol açabilir diyor.Ama anlamadıkları nokta şu ki çalısmanın 5. Dakkasında falan oluyor yani uzun saatler çalısınca değil.onların s9ylediklerine bakacak olursam ozaman hiç legato çalmamam gerek ? Bir benzeride tapping yaparken tapping yapan parmağım yoruluyor zamanla güçlenir degil mi
-
1. Seviye
Yeni başlayanlar için penalı gitar metoduyla başlayabilirsin..
Hiç armoni bilmeyen bir sürü iyi gitarist var..Bu siteden bahsederken gitaristlik değil armoni konusunda değerlendirerek ” başlangıç ” için yeterli yazdım.
Armoni çok geniş bir konu çünkü.
-
1. Seviye
Bir dizide kaçıncı derecede hangi ses var ? Kolay bir şekilde bulabilmenin yolu o diziyi sesli bir şekilde zihninizden kurabilmekten geçiyor..
-
Yanıt göndermek için giriş yapın.
Log in to reply.